Цифрова трансформація бізнесу. Частина 2

digital transformation

У 1 частині ми розглядали значення цифрової трансформації, її переваги для вашого бізнесу, проблеми, які можуть виникнути, і план для підготовки до трансформації. Тепер же ми розглянемо різні причини відмови від змін і типи трансформації, які можуть підійти вашій компанії.

Чому багато компаній прагнуть до цифрових змін, але не всі їх досягають? Відповідь проста – страх перед невідомим. Фахівці ділять джерело страху у компаній на 3 типи:

  • Особисті причини. Директор та інші керівники компанії не бажають впроваджувати інновації через недостатню освіту у сфері, упереджень до технології, бажання приховати некомпетентність або обкрадання бюджету на посаді. Адже в разі впровадження нового рішення, компанії знадобитися провести повний аудит компанії та тоді це може відкритися.
  • Технологічні причини. При ІТ-аудиті фахівці можуть виявити несумісність нових технологій і корпоративної ІТ-інфраструктури, а також уразливості в кібербезпеці. Є компанії, які будуть ігнорувати ІТ-аудит до останнього аби не виділяти бюджет на виправлення технологічних проблем.
  • Соціальні або організаційні причини. Буває, що компанія вже працювала над цифровою трансформацією, але зробила це занадто швидко та без передчасної підготовки персоналу до змін. В результаті трансформація могла бути провальною або неефективною.

Що таке цифрова трансформація?

Пандемія стала тим самим поштовхом, який мотивував багато компаній для екстреного впровадження різних технологій в бізнес-процеси та не тільки. Але це лише початок. В майбутньому цифрова трансформація відбудеться в кожній організації, яка хоче залишатися конкурентоспроможною і популярною серед клієнтів.

Взагалі цифрова трансформація – це кардинальні зміни в процесах, ідеях, технологіях і управлінні співробітників для впровадження нових рішень, які допоможуть з поліпшенням продуктивності й ефективності компанії.

Як бачите, тут залучено безліч рівнів і співробітників компанії, крім як самої технології та менеджменту компанії. Це необхідно, щоб при переході всі розуміли, з чим вони працюють і навіщо це треба для цілей компанії. Якщо ви міняєте тільки якусь одну технологію і не особливо інформуєте співробітників, будьте готові до відторгнення рішення.

Типи цифрової трансформації

Всього існує 4 типи цифрової трансформації, компанії можуть вибирати як один тип, так і відразу декілька. Щоб ви могли зрозуміти, який вибрати тип саме для вашої організації, розгляньмо їх детальніше:

  1. Трансформація бізнес-процесів – поліпшення й автоматизація різних бізнес-процесів компанії з метою підвищення ефективності. Якщо ви також прагнете знизити витрати, скоротити час на певні завдання і в той самий час підвищити якість їх виконання, то розгляньте аудит ІТ-процесів і бізнес-процесів, автоматизацію, машинне навчання, хмарні рішення, електронний документообіг та інші технології. Детально про цей тип цифрової трансформації ми говорили в нашій статті «Цифрова трансформація бізнесу. Частина 1. Теорія».
  2. Трансформація бізнес-моделі – це зміна наявних бізнес-моделей в компанії за допомогою цифрових технологій. Поки 1-й тип цифрової трансформації зосереджений тільки на бізнес-функції, то трансформація бізнес-моделі орієнтована на зміну цінності в тій сфері, де компанія працює. Хорошим прикладом може слугувати деякі страхові компанії в США. За допомогою зібраних даних і докладної аналітики вони змінили наявні моделі страховки клієнтів і запропонували варіант з оплатою за кілометри, які проїхали машини, а не за оплачений період. Детальніше про кейси можна почитати тут. Це дозволило розглядати бізнес-модель страховки машин під новим кутом, який вигідний і компаніям, і клієнтам.
  3. Трансформація сфери бізнесу – це розширення рамок сфер, створення нових напрямків, зміни підходу до продуктів або послуг шляхом впровадження нових технологій і рішень з метою поліпшити конкурентоспроможність і привабливість для клієнтів. Більш того, саме ця трансформація допоможе створити унікальний на ринку продукт або послугу, яка допоможе виділити вашу компанію серед конкурентів. Серед яскравих прикладів – кейс Fozzy group. За допомогою своєї широкої аудиторії, покриття мережі та території корпорація створила власну поштову доставку Justin. Ця послуга є майже в кожному напрямку, з яким працює корпорація.
  4. Трансформація організаційних процесів – це масштабні зміни в роботі зі співробітниками, пошуком кандидатів і професійним розвитком фахівців з метою підготовки до загальної трансформації в компанії. Адже для успішної технологічної трансформації, важливо, щоб до неї були готові всі фахівці. Саме від правильно побудованої корпоративної культури буде залежати швидкість і якість впровадження нових технологій. Якщо співробітників щось не влаштовує в нових рішеннях, вони завжди можуть повернутися до старих і значно загальмовує процеси. Також важливо пам’ятати, що у подібних змін повинні бути чіткі правила, які відомі та зрозумілі всім.

З чого почати цифрову трансформацію вашої компанії?

  • Аудит компанії.
    Щоб зрозуміти, що саме ви хочете якісно змінити у своїй компанії, почніть з опису бізнес-процесів і аудиту ІТ-інфраструктури. Так ви зможете зрозуміти, які сфери компанії страждають або не відповідають правилам цифрових змін.
  • Планування.
    Цей етап включає створення докладного плану трансформації, який повинен відповісти на питання: що буде змінюватися? Що буде впроваджуватися? Яких відділів це торкнеться? Хто буде відповідальний за впровадження/зміни? Як це буде відбуватися? Які будуть етапи? Коли будуть відбуватися зміни? Які можуть бути помилки і як їх уникнути?
  • Навчання персоналу.
    Поінформованість співробітників про зміни в компанії безпосередньо впливатиме на успіх трансформації. Якщо ви розумієте, що ваші співробітники не вміють працювати з якоюсь технологією, то краще їх відправити на курси.
  • Автоматизація
    Якого типу не була б цифрова трансформація, без автоматизації цей процес може значно сповільнитися. Тому постарайтеся продумати автоматизацію документообігу, інших бізнес-процесів і ITSM-процесів.
  • Впровадження хмари
    Хмара перестала виконувати якусь додаткову функцію в компаніях. Тепер це повноцінна середа, де компанії розміщують свої ІТ-інфраструктури та повноцінно працюють незалежно від локації. Подібне рішення може допомогти з безпекою даних, спільною роботою співробітників і доступністю системи.
Детальніше про етапи цифрової трансформації бізнесу ми говорили в статті «Цифрова трансформація бізнесу. Частина 1. Теорія».

Насправді цифрова трансформація бізнесу – це тривалий і комплексний процес. Адже для успішних змін необхідно враховувати не тільки бажання та можливість впровадження технології або рішення, але і готовність до неї та самої компанії, і персоналу. Тому перед трансформацією важливо вивчити потреби та слабкі сторони компанії та тільки потім розробляти всебічну стратегію. А щоб цифрові зміни не відбувалися тільки серед менеджменту, важливо включати в цю справу і самих співробітників. Тільки таким чином ваша компанія зможе досягти цілей, які ви намітили. Зв’яжіться з нами, і ми допоможемо вам успішно почати цифрову трансформацію.