Сьогодні IT обслуговування організацій стає повсякденною справою. Все більше компаній та стартапів вдаються до послуг сторонніх фахівців, які надають на вибір одну з управлінських моделей – аутсорсинг чи аутстаффінг. Таке рішення дає можливість розвивати бізнес в умовах нестійкого ринку без ризику та необхідності розширення штату. Залишається тільки зрозуміти, яка з моделей підходить вашому бізнесу.
Що представляє собою аутсорсинг (outsourcing)?
Поняття аутсорсинг передбачає передачу певної частини обов’язків та завдань сторонньому підряднику. Таким чином, компанія-замовник отримує ті послуги, які не в змозі виконати самостійно. У свою чергу компанія-підрядник забезпечує якісне виконання покладених на неї завдань командою своїх фахівців. Особливо зарекомендував себе аутсорсинг у сфері IT, тому що набрати до штату команду розробників або фахівців з ІБ досить складно та затратно.
При аутсорсі комунікація між замовником та виконавцем відбувається за моделлю клієнт — менеджер проєкту — команда фахівців. У такій моделі всі питання компанія-клієнт обговорює з менеджером компанії-підрядника, і вже менеджер проєкту роздає завдання своїй команді спеціалістів та стежить за виконанням робіт.
Також слід розуміти, що в аутсорсі існує певний поділ понять на аутсорсинг персоналу та аутсорсинг бізнес-процесів. У першому випадку на одну з команд делегуються певні завдання, а в другому команда-підрядник бере на себе ведення цілого сегменту робіт усередині компанії-замовника.
Послуги IT-аутсорсингу мають багато переваг, але не варто виключати з уваги деякі мінуси його використання.
Позитивні сторони аутсорсингової моделі:
- Швидкий запуск роботи можна назвати однією з головних переваг для багатьох компаній-початківців. За першої ж необхідності запуску бізнесу можна одразу передати виконання термінових IT-завдань аутсорсинговій компанії з уже готовою командою фахівців, які одразу ж візьмуться за роботу.
- Можливість залучення більшої кількості висококваліфікованих фахівців у будь-якій точці світу. Вибір аутсорсингової ІТ-компанії не обмежується місцем розташування, а значить є доступ до більшої кількості фахівців з набором унікальних навичок.
- Зменшення навантаження від управління співробітниками, оскільки під час аутсорсу підбір команди для проєкту, розподіл обов’язків, контроль та оплату роботи своєї команди фахівців підрядник здійснює самостійно.
- Зниження витрат на доповнення до інших переваг стало приємним та важливим бонусом. Оплата послуг аутсорсинговій компанії коштує значно дешевше, ніж найнятим у штат ІТ-фахівцям. До того ж, команда провайдера працює на своїй території, а отже, відбувається економія на офісному просторі.
Негативні сторони аутсорсингової моделі:
- Існує ризик витоку інформації та важливих даних, що може спричинити збитки і навіть крах бізнесу. Тому дуже важливо звертатися до аутсорс-компаній, які зарекомендували себе на ринку позитивними відгуками та репутацією.
- В умовах віддаленої співпраці складніше налагодити безперервну комунікацію. Особливо коли існує різниця в часі між замовником і підрядником. Без належних каналів зв’язку та налагодженого методу співпраці ефективність роботи над проєктом може зменшитись у рази.
Що представляє собою аутстаффінг (outstaffing)?
Аутстаффінг передбачає дещо іншу модель віддаленого працевлаштування. В даному випадку компанія-замовник наймає для виконання проєкту або певних послуг та завдань команду фахівців зі сторонньої організації, але розподіл завдань та контроль за роботою бере на себе. При цьому, виплата заробітної плати, забезпечення необхідною технікою та місцем роботи залишається в руках аутсорсингової компанії. У деяких випадках на певний час замовник може розмістити найняту ІТ-команду на своїй території. Це покращує комунікацію та підвищує ефективність роботи.
У будь-якому випадку, комунікація в аутстаффі з найманою командою відбувається нарівні зі штатними командами бізнесу за принципом клієнт — наймана команда. Такий варіант сприяє рівномірному розподілу обсягу робіт та якісному виконанню за рахунок контролю самим клієнтом.
Переваги та недоліки використання аутстафінгу багато в чому перегукуються з аутсорсингом, але є й деякі відмінності.
Позитивні сторони аутстаффінгової моделі:
- Прозорість підбору потрібних фахівців з гарантією їхньої компетентності та професіоналізму, оскільки їх кваліфікація та надійність перевірена тривалим часом роботи в аутсорсинговій компанії.
- Відсутність будь-яких трудових угод безпосередньо з ІТ-фахівцями, які виконують роботу. Усі кадрові та бухгалтерські питання вирішує компанія-аутстаффер, позбавляючи компанію-замовника від вирішення будь-яких можливих трудових спорів, нарахувань заробітку та інших моментів.
- Аутстаффінг IT персоналу коштує дешевше, ніж штатна команда замовника. Особливо вигідно користуватися послугами аутстаффа для невеликих одноразових проектів, коли команда фахівців наймається на певний час або до завершення робіт та оплата здійснюється за результатом.
Негативні сторони аутстаффінгової моделі:
- Відмінною вадою аутстаффінгу є умова, що замовник розбирається у сфері робіт, на які наймає команду фахівців. Інакше постановка завдань може відбуватися неправильно, що може спричинити провал проєкту. Відповідальність у цьому випадку лежатиме на компанії-замовнику
- Таким же мінусом, як і в аутсорсингу, є погана комунікація у разі віддаленого керування командою. Виходом може стати розміщення найнятих спеціалістів біля клієнта. Або ж можна налаштувати зручні всім канали зв’язку з чітко призначеним графіком комунікації.
Аутсорсинг і аутстаффінг: головні відмінності
Головною та важливою відмінністю аутсорсингу від аутстафінгу є форма управління командою фахівців, найнятих для виконання певних робіт. Аутсорсинг IT послуг передбачає, що управління командою та контроль за проведенням всього обсягу робіт здійснює менеджер проєкту підрядника, а з боку замовника комунікація відбувається тільки з цим менеджером проєкту і ніяк не безпосередньо з командою.
А ось IT аутстаффінг якраз навпаки дозволяє напряму управляти наданою командою фахівців, виділених компанією-аутстаффером. Це значно покращує комунікацію. Ось тільки для цієї моделі відповідальність за успішне завершення проєкту лежить на самій компанії-замовнику, оскільки постановка завдань найнятій команді спеціалістів виконується з боку клієнта.
Тому і варто вибирати між цими моделями віддаленого працевлаштування. Для компаній, які не орієнтовані на інформаційні технології та не мають у штаті компетентних ІТ фахівців, краще обрати аутсорсинг IT послуг, довіривши всю роботу підряднику. Якщо ж у бізнесі налаштовані ІТ-процеси та потрібна позаштатна команда для короткочасного проєкту чи вузькоспрямованої послуги, то варто вибрати аутстаффінг IT фахівців.
Компанія TechExpert має великий досвід у наданні послуг аутсорсингу та аутстаффінгу. Якщо у вас виникло питання, що з цього вибрати, чи вам потрібна допомога в організації процесу, зв’яжіться з нами.